
Podle výzkumu společnosti Knight Frank budou bohatí lidé, tzv. high-net-worth-individuals (HNWI), v příštích letech utrácet stovky milionů dolarů za nákup nových luxusních nemovitostí ve Spojených arabských emirátech.
Globální poradenská společnost v oblasti nemovitostí oslovila více než 300 HNWI – 217 z celého světa a 100 expatů z HNWI se sídlem v GCC – aby získala přehled o jejich zájmu a preferencích, pokud jde o investice do nemovitostí ve Spojených arabských emirátech. Celkově mají oslovení HNWI čisté jmění ve výši 5,4 miliardy dolarů.
Výsledky ukazují, že Dubaj je nejoblíbenějším emirátem v SAE pro obchodování s rezidenčními nemovitostmi, přičemž Knight Frank odhaduje zájem o investice na 4,4 miliardy dolarů.

„Dubaj zůstává destinací číslo jedna pro globální komunitu HNWI. Město si nejen upevnilo svůj status nejrušnějšího trhu s prodejem nemovitostí v hodnotě přes 10 milionů dolarů na světě, ale HNWI i nadále touží po „životě v Dubaji“ a nemovitosti v nejvyšších cenových kategoriích v emirátu jsou velmi žádaným zbožím,“ řekl Faisal Durrani, partner a vedoucí výzkumu ve společnosti Knight Frank.
„Nejlepším důkazem toho je skutečnost, že touha vlastnit dům ve městě stoupá z 28 % u osob s čistým jměním 2–5 milionů dolarů na 78 % u osob s čistým jměním přesahujícím 15 milionů dolarů.“
„Opravdu mimořádný je však průměrný rozpočet osob s velmi vysokým čistým jměním, které uvažují o koupi nemovitosti v Dubaji. 25 % z nich je připraveno utratit za dům ve městě 60–80 milionů dolarů, zatímco dalších 16 % by chtělo utratit více než 80 milionů dolarů. Průměrný rozpočet této exkluzivní skupiny přitom činí 58,5 milionu dolarů,“ pokračoval Durrani.

Podle HNWI je kvalitní infrastruktura města hlavním faktorem, který činí Dubaj atraktivním místem pro nákup nemovitostí. Kvalita infrastruktury Spojených arabských emirátů se v nejnovější zprávě o konkurenceschopnosti Světového ekonomického fóra zveřejněné v lednu tohoto roku umístila na čtvrtém místě v celosvětovém žebříčku.
Druhou nejdůležitější skutečností pro HNWI je pozice Dubaje jako globální turistické destinace. Emiráty zaznamenaly raketový vzestup z malé rybářské vesnice na počátku 19. století na třetí nejnavštěvovanější město světa s 17,1 miliony návštěvníků v roce 2023 (za Londýnem s 18,8 miliony návštěvníků a Istanbulem s 20,2 miliony turistů).
Přibližně 4 z 10 HNWI uvedli, že snadnost nákupu a lepší poměr ceny a kvality jsou klíčovými faktory, které činí emirát atraktivním pro vlastnictví luxusních nemovitostí.
Kde v Dubaji?
Na otázku, jaké faktory budou rozhodující pro výběr místa, kde se v Dubaji usadí, bohatí respondenti nejčastěji uváděli polohu:

„Přístup k zeleným plochám nebo parkům se stal hlavním kritériem pro HNWI, kteří uvažují o koupi nemovitosti v Dubaji. 88 % HNWI uvedlo, že toto kritérium může být rozhodujícím faktorem při zvažování možností nákupu nemovitosti ve městě,“ uvedl Shehzad Jamal, partner společnosti Knight Frank.
„Rostoucí globální zaměření na osobní pohodu se projevuje také v přání HNWI bydlet v blízkosti kliniky nebo nemocnice, což se stalo druhým nejdůležitějším kritériem při výběru nemovitosti. Podobně byl jako třetí nejdůležitější kritérium výběru uveden přístup k pláži. To není perhaps překvapivé, vzhledem k tomu, že Dubaj je synonymem pro život u moře.“